סיפור משה בתיבה אורלי צאיג מדריכת הורים

איך לספר לילדים את סיפור משה בתיבה?

סיפור משה בתיבה הוא אחד הסיפורים העוצמתיים והמוכרים ביותר מהתנ"ך. מדובר בסיפור שמביא איתו ערכים של אומץ, תקווה, חמלה, ובחירה בטוב ערכים שמתאימים בדיוק לעולמם של ילדים. כשמספרים את הסיפור בצורה הנכונה, הוא לא רק מעניין אלא גם מחנך, תורם להתפתחות רגשית ומעודד שיח רגשי וערכי בבית ובגן.

הורים, גננות ומורות לכיתות הנמוכות שואלים את עצמם לא פעם: איך נוכל להפוך סיפור מקראי עתיק לסיפור שנוגע בלב של ילד בן שלוש או ארבע? במאמר זה נציג גישה מותאמת לגיל הרך, כלים פרקטיים לשימוש בסיפור כאמצעי חינוכי, והקשרים מרתקים לעולם של הילדים.

5 טיפים לספר את סיפור משה בתיבה לילדים בגיל הרך

  1. ספרו בשפה פשוטה וברורה השתמשו במילים שילדים מכירים ויכולים להתחבר אליהן.
  2. הדגישו רגשות פחד, תקווה ושמחה הם חלק בלתי נפרד מהסיפור ועוזרים לילד להזדהות.
  3. שלבו שאלות פתוחות שאלו: "איך הייתם מרגישים אם הייתם משה?" כדי לעודד שיח רגשי.
  4. הוסיפו המחשות חווייתיות תיבה מקרטון, ציורים או משחקי תפקידים יגרמו לסיפור "לקום לחיים".
  5. חברו לעולם המודרני קשרו את הסיפור למצבים מוכרים כמו פרידה בגן או עזרה לחבר.

הסיפור המקראי והחיבור לילדים של היום

למה דווקא סיפור משה בתיבה?

הייחודיות של הסיפור טמונה בפשטות העלילתית שלו תינוק קטן מונח בתיבה ונשלח במורד הנהר, ונמצא בידי בת פרעה. מדובר בסיפור שקל להמחיש ולדמיין, עם דמויות מובהקות וסצנות שמפעילות את הדמיון של הילדים.

כשהורים מספרים את סיפור משה בתיבה לילדים, הם בעצם מעבירים מסרים של ביטחון ואהבה: "גם כשלא רואים אותנו, אנחנו בטוחים. יש מי ששומר עלינו". זהו מסר חשוב במיוחד בגיל הצעיר, שבו ילדים מפתחים תחושת ביטחון בסיסית בעולם.

איך לספר את סיפור משה לילדים?

לא כל סיפור מצליח לגעת בילד זה תלוי באופן ההגשה, בקצב ובשיח המתלווה אליו. הנה מספר עקרונות שיכולים לעזור להורים לספר את סיפור משה בתיבה בצורה מחוברת ומשמעותית:

1. התאמה לגיל ולשפה של הילד

הדגישו את העיקר אל תעמיסו על הילד בפרטים. התמקדו בסצנות המרכזיות: התיבה, הנהר, בת פרעה. פשטות בעלילה עוזרת לילד להחזיק מעמד בסיפור עד הסוף

2. הבעת רגשות דרך הקול

השתמשו בקול שלכם ככלי דרמטי עצרו לרגעים של מתח, לחשו כשהאם מסתירה את משה, והגבירו את הקצב כשהתיבה נסחפת בנהר. שינויי טון מחיים את הסיפור והופכים אותו לחוויה רגשית לילד

3. שאלו שאלות שמזמינות את הילד לחשוב על עצמו:

  • איך את היית מרגישה אם זה היה קורה לך?
  • מה היית עושה אם היית מרים?
  • איך היית מרגיש אם היית צריך להסתיר סוד חשוב?

שאלות אלה פותחות דלת לשיחה פתוחה, שמובילה ללמידה עמוקה יותר והופכות את הילד לשותף פעיל ולא רק מאזין.

חינוך לחשיבה מוסרית דרך סיפור משה בתיבה

אחד הכלים העוצמתיים ביותר בחינוך ילדים הוא שימוש בסיפורים להעברת עקרונות מוסריים אוניברסליים והסיפור של משה בתיבה הוא דוגמה נהדרת לכך.
לא מדובר רק בזיהוי רגשות, אלא בהצגת קונפליקטים מוסריים פשוטים, שמהם אפשר ללמוד על אחריות, ועל עזרה לאחר.

לדוגמה:

  • יוכבד נאלצה לבחור בין הגנה פיזית על בנה לבין שחרורו אל הלא נודע.
  • מרים פועלת בשקט, אך בחריצות.
  • בת פרעה בוחרת לסייע, למרות שהיא חלק מהעם המדכא.

אפשר לשאול את הילדים שאלות כמו:

  • "האם תמיד קל לעשות את הדבר הנכון?"
  • "מה אתם הייתם עושים במקום בת פרעה?"

שאלות כאלה מעודדות חשיבה ביקורתית בגיל צעיר. הן מציבות את הילד כמי שמסוגל להבין דילמות, גם אם בפשטות, ומחזקות בו תחושת שליטה ובחירה.

לגננות והורים זו הזדמנות לפתח שיחה שלא רק מדברת על "רגשות", אלא גם על ערכים מוסריים ועל המקום של הילד כמי שיכול להשפיע בבית, בגן ובחברה.

משה בתיבה כהזדמנות לחינוך היסטורי־תרבותי

לצד הערכים הרגשיים והמוסריים, סיפור משה בתיבה הוא גם שער נפלא לחינוך תרבותי וזהותי. הילדים נחשפים כאן לראשונה להיסטוריה של העם היהודי, לתרבות מקראית עשירה, ולסיפורי יסוד שמלווים את הזהות היהודית לאורך הדורות. גם אם הילד צעיר מכדי להבין הקשרים היסטוריים מורכבים עצם המפגש עם דמויות כמו פרעה, בת פרעה והנילוס מפתח בו זיקה טבעית לסמלים אלה.

איך לחבר ילדים לזהות יהודית דרך הסיפור?

  • לדבר על מצרים כארץ רחוקה של פעם
  • להסביר מי זה פרעה ולמה הוא רצה לפגוע
  • להראות על המפה איפה זורם הנילוס
  • להמחיש מה זו תיבה מצופה זפת ואיך זה נראה
  • להדגיש שהסיפור ממשיך בסיפור יציאת מצרים

באמצעות השילוב הזה, נוצרת תחושת שייכות רכה, לא דתית מדי ולא מעיקה פשוט סיפור יפה שילד יהודי יכול להזדהות איתו, בלי קשר לרקע המשפחתי.

פעילויות יצירה בעקבות סיפור משה בתיבה

הדרך להפוך סיפור למשהו שהילד באמת זוכר ומפנים, היא על ידי חוויה ופעולה. אחת הדרכים האפקטיביות לכך היא שילוב של יצירה, ציור ומשחק והסיפור הזה פשוט מבקש את זה.

רעיונות לפעילויות יצירה בגן ובבית

  1. יצירת תיבת משה
    בעזרת קופסת נעליים, חומרים ממוחזרים ובובות קטנות אפשר ליצור תיבה ולשחק את הסיפור.
    זו דרך לפתח קואורדינציה, חשיבה יצירתית וחיבור רגשי.
  2. ציור חופשי בעקבות הסיפור
    עודדו את הילד לצייר את הקטע שהוא הכי אהב. זו הזדמנות נהדרת לשלב את הביטוי המשני ציור משה בתיבה באופן טבעי בשיחה.
  3. משחק תפקידים
    הילד מגלם את מרים, ההורה את בת פרעה וכל פעם מתנסים במצבים שונים. דרך המשחק נוצרות הבנה אמיתית וחיבור רגשי.
  4. יצירת קלפי רגש מהסיפור
    איירו עם הילד רגעים שונים מהסיפור ושאלו:

    • איך משה הרגיש כאן?
    • מה מרים חשבה באותו רגע?
    • איזה רגש מתעורר אצלך?

הפעילויות הללו עוזרות לילדים לפתח שפה רגשית עשירה, והן מעמיקות את חוויית הסיפור הרבה מעבר לקריאה בלבד.

משה בתיבה: כך תגרמו לילד להזדהות

כדי שהסיפור יהפוך לחוויה אישית, חשוב לקשור אותו לעולם הרגשות והחוויות היומיומיות של הילד. כך הילד לא רק שומע סיפור מהעבר אלא מזהה בו את עצמו

איך לקשר את סיפור משה בתיבה לחיים המודרניים?

  • נפרדים מההורים בבוקר?
    אפשר לומר: "גם משה נפרד מאמא שלו בבוקר… והיא ידעה שיש מי ששומר עליו."
  • הילד מרגיש לבד בחוג חדש?
    חזקו אותו: "כמו שמשה היה לבד בתיבה, וגם אז הגיע מישהו ועזר לו."
  • הילד בגן גילה אכפתיות כלפי חבר?
    נהדר! הזכירו לו את בת פרעה שגם היא בחרה לעשות מעשה טוב.

בעזרת דימויים מהסיפור, הילד לומד לזהות מצבים רגשיים, לדבר עליהם, ולהגיב אליהם באופן חיובי ובוגר.

הסיפור של משה כמקור השראה לערכים בבית ובגן

סיפור שמדבר על בחירה בטוב

מה שבולט בסיפור הוא הבחירה של כל הדמויות לפעול מתוך אכפתיות יוכבד בוחרת לשחרר כדי להגן, מרים שומרת ומלווה, בת פרעה מקבלת אחריות על ילד זר.

כאן המקום לחזק את הילד דרך שאלות כמו:

  • "איך אתה היית בוחר לעשות טוב?"
  • "מתי עשית משהו אמיץ כמו יוכבד?"

ההזדהות עם הדמויות הופכת את הסיפור לא רק ללקח מוסרי, אלא להשראה חיה לפעולה חיובית.

שילוב בגני ילדים ובמערכת החינוך

גננות רבות בוחרות בסיפור הזה לא רק בפסח אלא דווקא בתחילת השנה, בגלל שהוא נוגע בנושאים של פרידה, התאקלמות ועזרה הדדית. זוהי דרך מצוינת לדבר על מה שקורה עם הילדים בתקופה הזאת של שינויים.

ובכל פעם שהילדים שומעים את הסיפור מזווית אחרת הם מבינים אותו מחדש ומעמיקים את החיבור.

חיבור לסיפור ההגדה בפסח

איך הסיפור משתלב בליל הסדר?

אחד המקומות שבו מופיע משה בהקשר תרבותי משפחתי ברור, הוא כמובן סיפור יציאת מצרים. למרות שבטקסט של ההגדה משה כמעט לא מוזכר הילדים כן מזהים אותו כגיבור הסיפור. לכן, זו הזדמנות מעולה לחבר את סיפור משה בתיבה לאירועי ליל הסדר:

  • לפני הסדר: אפשר להקריא את סיפור משה בתיבה כהקדמה ליציאת מצרים.
  • במהלך ההגדה: כשמגיעים לקטע "וַנִּצְעַק אֶל ה'", שאלו את הילדים מי היה זה שעמד מול פרעה? איך הוא הגיע לשם בכלל?
  • אחרי הארוחה: הציגו משחקי תפקידים סביב הסיפור, או הכינו יחד תיבת משה קטנה מקלקר או קרטון.

זה מחבר את הילד לשורשיו, לזהותו היהודית, ולסיפור רחב יותר של עמו בלי להעמיס עליו פרטים קשים או מורכבים מדי.

סיכום: סיפור משה בתיבה דרך עדינה ללב של הילד

סיפור משה בתיבה הוא יותר מסיפור מקראי הוא כלי חינוכי, רגשי, ותרבותי, שמאפשר להורים, לגננות ולמורות להעביר לילדים מסרים עמוקים בדרך רכה וחווייתית.

הוא מתאים גם לספרים שלפני השינה, גם למעגלי בוקר בגנים, וגם לשיח עמוק סביב זהות, אומץ ומוסריות. ובעיקר הוא עוזר לילדים להתחבר לעצמם.

אז בפעם הבאה שתשאלו את הילד: "זוכר מי מצא את משה בתיבה?" תדעו שמה שחשוב באמת זה מה שהוא מרגיש כשהוא עונה, ואיזה סיפור חדש נפתח אצלו בלב.

אהבתם? מוזמנים לשתף

Facebook

שאלות ותשובות

איך לספר את סיפור משה בתיבה לילדים בגיל הצעיר?

יש להשתמש בשפה פשוטה וברורה, להדגים רגשות באמצעות טון הקול, לשאול שאלות שימושיות כמו “איך היית מרגיש אם היית משה?”, ולשלב המחשות תיבה מקרטון, ציור פעיל או משחק תפקידים.
הסיפור מעביר מסר של הגנה, אומץ, חמלה ובחירה בטוב כמו “גם כשלא רואים אותנו, יש מי ששומר עלינו” והוא מחזק בטחון רגשי ומעודד שיח ערכי.
אפשר ליצור תיבת משה מקרטון, לשחק תפקידים (מרים, בת פרעה), לצייר רגעים אהובים וליצור קלפי רגש צבעוניים המדגישים רגשות כמו פחד, תקווה ושמחה.
מציגים את סיפור יציאת מצרים כהמשך טבעי משה כגיבור ההתחלה. מתאים לשלב כפתיחה מרגשת ליל הסדר, כחיבור בין הזהות היהודית לערכים היסטוריים-תרבותיים.
הפשטות של העלילה, הדמויות הברורות (יוכבד, מרים, בת פרעה), והחיבור למציאות של הילדים פרידות, חיבוקים, עזרה הופכים את הסיפור לרלוונטי, מרגש וזכיר.

עוד באותו נושא..

נגישות